מסלול להכשרת גברים,
בני ישיבות וחרדים
ראש המסלול: הרב ד"ר הראל שפירא
לימודים לתעודת הוראה ותואר ראשון במסלולים על יסודי (כיתות ז-י), אנגלית רב גילי חד-חוגי וחינוך מיוחד.
התמחויות הלימודים דו-חוגי: תושב”ע, תנ”ך, היסטוריה, חינוך מיוחד, חינוך בלתי פורמלי (יש לבחור שתי התמחויות).
התמחויות הלימודים חד-חוגי: מתמטיקה ואנגלית.
פירוט מסלולי הלימודים בסוף העמוד.
- תחושת השליחות שבדמות המחנך בהובלה והדרכה של הדור הבא.
- הכשרת המורנטור – הקניית כלים לעיצוב דמותו ודרכו של המורה. בליווי התלמיד מעבר לחומר העיוני הנלמד.
- פיתוח ולימוד יצירתי ומגוון של גישות שונות בחינוך ובהוראה.
- הכשרה מעשית – התנסות בעבודה בשטח לצורך רכישת כלים וניסיון.
- קורסים סמסטריאליים (סמסטר א, סמסטר ב) וקורסים שנתיים
- קורסים מרוכזים בחופשות סמסטר
- סמסטר קיץ (קורסים מרוכזים)
- קורסים מקוונים
- קורסים בלמידה מרחוק
- הכשרה מעשית (בשנים ב-ג) במהלך שנת הלימודים
- קורסי הכנה להכשרה קלינית (הכשרה מעשית) מתקיימים בשנת הלימודים הראשונה.
- ההכשרה הקלינית (הכשרה מעשית) בבתי הספר, בשתי התמחויות הלימודים, מתקיימת בשנה השנייה והשלישית ללימודים (6 שעות שבועיות בכל שנה), ובמקביל לכך מתקיימים במכללה קורסי ליווי להכשרה קלינית (הכשרה מעשית) במהלך שנת הלימודים השנייה והשלישית.
פירוט מסלולי הלימודים
לפי מסורת ישראל מדורי דורות שתי תורות ניתנו לישראל, כשהן כרוכות זו בזו – תורה שבכתב ותורה שבעל פה.
לימודי התורה שבעל-פה מהווים תשתית מרכזית בהקנית ידע וערכיים יהודיים.
מטרות החוג
- בהתמחות בתורה שבעל פה במכללה ניתן להצביע על מספר מטרות. מטרה ראשונה הנה להקנות לסטודנטיות ולסטודנטים התמצאות בסיסית בספרות התורה שבעל פה ובפרשנותה החל מספרות התנאים (המשנה, התוספתא ומדרשי ההלכה) דרך ספרות האמוראים (התלמודים, הבבלי והירושלמי) וכלה בספרות הבתר תלמודית (ספרות הפירושים והחידושים, ספרות הפסקים וספרות השו”ת).
- מטרה נוספת הנה להכשיר לומדים עצמאיים בעלי ידע נרחב הן בדרכי הלמידה השונות של התורה שבעל פה, והן בדרכי ההוראה של ספרות זו במערכת חינוך במדינת ישראל.
- בוגרי החוג לתורה שבע”פ יהיו מורים ומחנכים ערכיים בעלי מגוון רחב של כלים ללמידה ולהוראה של ספרות התורה שבעל פה, ואוחזים בידע מקיף בתחומי האגדה, ההלכה וההגות היהודית. זאת בנוסף להשקפת עולם דתית וציונית מעמיקה, שתסייע להם בתהליכי החינוך וההוראה במוסדות החינוך השונים במדינת ישראל.
מבנה תוכנית הלימודים
הלימודים בחוג מוצעים כהתמחות ראשית (בהיקף של 26 ש”ש), וכחטיבה במסגרת ההתמחות במסלול היסודי (בהיקף של 15 ש”ש).
בתוכנית הלימודים מוצעים קורסים בתחומים הבאים :
- קורסי מבואות: מבוא לתורה שבעל פה (תנאים ואמוראים), מבוא לספרות האגדה, הדרכה ביבליוגרפית.
- קורסי תוכן בהלכה: הלכות שבת, חג ומועד, כשרות, תפילה, מצוות התלויות בארץ ועוד.
- קורסי תוכן בפרקי משנה: עיונים במסכתות פסחים, סדר נשים, מסכת אבות ועוד.
- קורסי תוכן במדרשי תנאים ואמוראים: עיונים במכילתא דרבי ישמעאל, עיונים בספרי דברים, עיונים בויקרא רבה, עיונים באסתר רבה.
- קורסי תוכן במסכתות התלמוד: עיונים בפרק חלק, עיונים במסכת שבת ועוד.
- קורס מתקדם: סמנריון.
אוהבים אנגלית? חולמים להיות אנשי חינוך מוערכים ומשפיעים?
הצטרפו לחוג הייחודי שלנו, המיועד במיוחד לסטודנטים שרוצים להשתלב בתחום הוראת האנגלית!
בואו נתחיל לבנות יחד את עתידכם! יחד נעזור לכם להפוך למורנטורים* – מורים שהם מנטורים, מעוררי השראה עבור התלמידים.
מטרת החוג
מטרת החוג לאנגלית היא להצמיח דור חדש של מורים מקצועיים, דרך הכשרה מיטבית לתפקיד ההוראה בשפה האנגלית. כדי להשיג את המטרה הזו, אנו מיישמים תוכניות הכשרה מקיפה ומתקדמת.
מה תקבלו בחוג לאנגלית במכללת שאנן?
- הכשרה מקיפה: תקבלו את הידע והכלים הדרושים להיות מורים מצטיינים. התוכנית שלנו מקיפה, מקצועית ומותאמת לדרישות משרד החינוך.
- תיאוריה ופרקטיקה: תקבלו ידע תיאורטי עם התמקדות בהתנסות מעשית בהוראה בכיתה.
- תמיכה וליווי: צוות מרצים מהשורה הראשונה יעמוד לרשותכם לכל שאלה וסיוע, על מנת שתוכלו להתפתח באופן מקצועי.
מבנה תוכנית הלימודים
במסגרת התוכנית החד חוגית להוראת אנגלית , סטודנטים ישלימו את לימודי התואר – (B.Ed.)ב- 8 סמסטרים.
התוכנית להכשרת מורים לאנגלית מציעה מגוון של קורסים אקדמיים ומקצועיים לסטודנטים לאנגלית לתלמידי יסודי וחטיבות הביניים (כיתות ג-י) בחמישה תחומים.
תחומי הלימוד הם: כישורי שפה, ספרות, בלשנות, למידה והוראת אנגלית וקורסי העשרה.
התנסות קלינית: הסטודנטים משלימים ארבעה ימי התנסות קלינית בשנים א’-ג’ בבית ספר יסודי ועל-יסודי. ההתנסות כוללת הדרכה ותמיכה בפיתוח כישורים בהוראת אנגלית.
קיימת אפשרות להשתתף בתוכנית חמש שנתית שבה מתחילים את התואר שני “בהוראת האנגלית כשפה זרה בעידן דיגיטלי” במקביל בשנה ד’. לימודי התואר השני מתקיימים יום אחד בשבוע במשך שנתיים, כאשר הסטודנטים עובדים כמורים במקביל ללימודיהם, כך שניתן לסיים לימודי תואר ראשון ושני בהוראת אנגלית במשך חמש שנים רצופות.
החוג למתמטיקה מיועד לסטודנטים וסטודנטיות המעוניינים לעסוק במקצוע מרתק ונדרש עם דגש על שיטות הוראה חדשניות ומגוונות.
הלימודים מתקיימים בשני מסלולים:
א. מסלול להוראת המתמטיקה בבית הספר היסודי
ב. מסלול להוראת המתמטיקה בבית הספר העל יסודי
הלימודים כוללים קורסי מתמטיקה בסיסיים ומתקדמים וקורסים פדגוגיים ודידקטיים להוראת המתמטיקה על פי שכבות הגיל השונות. מרצי החוג בעלי השכלה מתמטית גבוהה וניסיון נרחב בהוראת מתמטיקה ברמות ובמסגרות השונות.
מטרת החוג
- הכשרת מורים מקצועיים ומיומנים למתמטיקה.
- שימת דגש על חינוך לפיתוח החשיבה והיצירתיות.
- התמחות בכלים טכנולוגיים המותאמים לדור הנוכחי ולדור העתיד.
- פיתוח מיומנויות למתן מענה לשונות ברמות התלמידים (מתקדמים ומתקשים).
- התייחסות להיבטים דידקטיים, מתודיים ופסיכולוגים החשובים לקידום ושיפור הוראת המקצוע.
- פיתוח יכולת ההתמודדות עם משימות מתמטיות מגוונות הכוללות אתגרי חשיבה ומציאת פתרונות בדרכים רגילות ובלתי-קונבנציונאליות.
- הכשרת בוגרים ובוגרות בעלי יכולת השפעה על הנעשה בבתי הספר המהווים גורם המשפר את רמת הוראת המתמטיקה במערכת החינוך בישראל.
במסגרת ההכשרה, הסטודנטים רוכשים ידע בסיסי ומעמיק בשטחי המתמטיקה השונים: מתמטיקה קלאסית ומודרנית, עיונית, יישומית ושימושית.
מבנה תוכנית הלימודים
החוג למתמטיקה מציע שתי תוכניות לימודים לבחירה:
א. התמחות מתמטיקה במסלול העל יסודי
ב. התמחות מתמטיקה במסלול היסודי
משך הלימודים הינו 4 שנים על פי החלוקה הבאה:
שנה א’: שלושה ימי למידה (מתוכם יום בלמידה מקוונת)
שנה ב’: שלושה ימי למידה (מתוכם יום בלמידה מקוונת) + יום עבודה מעשית
שנה ג’: יום למידה + יום עבודה מעשית
שנה ד’: חצי יום למידה (הכולל סטז’)
משך הלימודים במסגרת תוכנית רג”ב (ראש גדול בהוראה) של משרד החינוך הינו 3 שנים.
היקף הלימודים בכל אחת משתי התוכניות הללו הינו 90-92 ש”ש.
בשעות אילו נכללים קורסים במתמטיקה, חינוך, אנגלית, לשון, מקרא והכשרה מעשית.
אם יש בך תחושת שליחות ואת/ה רואה ייעוד בחינוך ילדים מיוחדים תוך שאיפה ללמוד במסגרת המטפחת מצוינות אקדמית באווירה דתית – מקומך עמנו!
תוכנית הלימודים במסלול חינוך מיוחד, גילאי 21-6, הינה תוכנית ללימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד (.B.Ed), המכשירה מורות ומורים להוראה בבתי-ספר לחינוך מיוחד, בכיתות חינוך מיוחד וכמורות שילוב בבתי-ספר רגילים.
המסלול מכשיר מורים לחינוך מיוחד, בעלי השקפת עולם דתית-לאומית הרואים בהוראה שליחות וטובת התלמיד עם מוגבלויות לנגד עיניהם. מורים-מנהיגים אשר מעמידים במרכז השקפת עולמם את השתלבותם של תלמידים עם מוגבלויות בחברה תוך חינוכם לעצמאות, איכות חיים ושילוב בקהילה.
חדש! מסלול ישיר מקוצר לתואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני בחינוך והוראה במערכות משלבות
מטרת החוג
מטרת הלימודים בחינוך מיוחד הינה להקנות ללומדים רקע תאורטי וידע, החיוני להוראה של אוכלוסיות שונות של תלמידים עם קשיים ועם מוגבלויות במגוון מסגרות חינוך. מושם דגש על האפיונים הייחודיים של תלמידים בגיל הרך ובגיל בית-הספר.
- התוכנית מכשירה את בוגריה להוראה הדרגתית, מעמיקה ומתמשכת בתואר ראשון ובתואר שני.
- התוכנית מקדמת למידה בסביבה דינמית המטפחת ידע תוכן, ידע פדגוגי וידע טכנולוגי TPACK, ומזמנת התנסות בתכנון ויישום אינטגרטיבי, רב-תחומי ובינתחומי המותאם למודלים של חדשנות בחינוך.
- התוכנית מכשירה את בוגריה למיומנויות הוראה, למידה ומחקר בחינוך הנדרשות במאה ה-21 ממורים פורצי דרך.
- בוגרי התוכנית יהיו מובילים חברתיים להכלה, מיצוי ושילוב מיטביים של תלמידים עם צרכים מיוחדים
מבנה הלימודים
מסלול ישיר מקוצר לתואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני בחינוך והוראה במערכות משלבות
שתי תוכניות: חינוך מיוחד משולב עם לימודים כלליים | חינוך מיוחד משולב עם התמחות בתנ”ך
הסטודנטיות במסלול זה לומדות חמש שנים על פי המתווה הבא:
לימודי תואר ראשון – שנים א’, ב’, ג’
לימודי תואר שני – שנים ד’, ה’
בשנה א’: 3 ימי לימודים, יומיים במכללה, סמסטר א’ יום אחד למידה מהבית וסמסטר ב’ יום אחד התנסות קלינית (עבודה מעשית)
בשנה ב’: 3 ימי לימודים, יומיים במכללה, יום אחד למידה מהבית ויום התנסות מעשית בבתי הספר
בשנה ג’: יומיים לימודים במכללה, שניים או שלושה ימי התנסות קלינית בבתי הספר במסגרת תוכנית “אקדמיה כיתה”
שנה ד’: השנה הראשונה ללימודי תואר שני. יום לימודים אחד במכללה, במקביל לשנת התמחות (סטאז’).
שנה ה’: השנה השנייה ללימודי תואר שני. יום לימודים אחד במכללה.
* הלימודים מתקיימים גם במסגרת לימודי ההמשך/הסבת אקדמאים להוראה: לימודים לתעודת הוראה בחינוך מיוחד, עבור בעלי תואר ראשון (אקדמאים להוראה)
מבנה תוכניות הלימודים בחינוך מיוחד
תואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני בחינוך והראה במערכות משלבות – מתווה חמש-שנתי
תכנית חינוך מיוחד משולב עם לימודים כלליים
חוג לחינוך מיוחד, בהיקף של 26 ש”ש
לימודי חינוך, בהיקף של 12 ש”ש
חטיבת מתמטיקה, בהיקף של 10 ש”ש
חטיבת תנ”ך, בהיקף של 10 ש”ש
חטיבת שפה וחינוך לשוני, בהיקף של 10 ש”ש
קורסי העשרה, בהיקף של 4 ש”ש
התנסות קלינית (עבודה מעשית) – 18 ש”ש במסגרות חינוך מיוחד
לימודי תואר שני – 22 ש”ש
תואר ראשון בחינוך מיוחד, התמחות חינוך מיוחד והתמחות תנ”ך
חוג לחינוך מיוחד, בהיקף של 26 ש”ש
חוג לתנ”ך, בהיקף של 26 ש”ש
לימודי חינוך, בהיקף של 12 ש”ש
קורסי העשרה, בהיקף של 4 ש”ש
התנסות קלינית (עבודה מעשית) – 22 ש”ש במסגרות חינוך מיוחד ובהוראת תנ”ך בחינוך רגיל
* הסטודנטים שהתחילו את הלימודים בתשע”ט, תש”פ ותשפ”א, לומדים באחת משתי התוכנית BEd בחינוך מיוחד, שמקנות תואר ראשון ותעודת הוראה בארבע שנים. למידע לגבי מבנה הלימודים וההיקף, יש לפנות לראש המסלול או לראש החוג (פרטי קשר למטה).
מבנה הקורסים בחוג חינוך מיוחד
לימודי תשתית
לימודי התשתית כוללים חשיפה לאוכלוסיות בחינוך המכיל ובחינוך המיוחד, כולל אפיוני תלמידים עם צרכים מיוחדים והיבטים נוירו-פיזיולוגיים של ילדים עם מוגבלויות, היכרות עם משפחות התלמידים עם צרכים מיוחדים ותכנון והתאמת תוכניות לימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים.
אשכול תכנון לימודים לתלמידים עם צרכים מיוחדים
הקורסים באשכול זה כוללים עקרונות העומדים מאחורי תכנון למידה משמעותית לתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים ולניהול הוראה איכותית המאפשרת להם מיצוי היכולות שלהם, במסגרות החינוך השונות.
אשכולות הוראה מותאמת – הפרעות למידה שכיחות ומוגבלויות מורכבות
הקורסים באשכול זה מתמקדים בהבנת האטיולוגיה, המאפיינים ודרכי הוראה והתערבות עבור תלמידים עם הפרעות למידה שכיחות: הפרעות שפה ודיבור; הפרעות ספציפיות בלמידה (לקויות למידה) ; הפרעות קשב; קשיים רגשיים והתנהגותיים. כמו-כן, יעמיקו בהבנת המאפיינים ודרכי הוראה והתערבות עבור תלמידים עם מוגבלויות מורכבות, כגון מוגבלות שכלית התפתחותית, הפרעות בתקשורת וקשת האוטיזם והפרעות התנהגות.
הלימודים כוללים קורסי מבוא וקורסים מתקדמים, כולל קורס סמינריוני מחקרי-יישומי.
לימודים כלליים
תוכנית לימודי חינוך מיוחד משולב בהתמחות רב-תחומית/לימודים כלליים כוללת לימודים לימודי דיסציפלינה בשלוש חטיבות – חטיבת תנ”ך, חטיבה של הוראת המתמטיקה וחטיבת שפה וחינוך לשוני. הקורסים בחטיבות אלו כוללים ידע אקדמי דיסציפלינרי וידע מתודי ויישומי, שמכינים את הסטודנטים להוראה בתחומים אלה.
לימודים בחוג לחינוך
הקורסים בלימודי חינוך והוראה יוצרים את התשתית של התפתחות הסטודנט כמורה החוקר את עבודתו. הקורסים כוללים יסודות אקדמיים ומחקריים של החינוך, לימודים מתודיים ודידקטיים וסמינריון בחינוך, בנושא ההכלה והשתלבות במערכת החינוך
סיורים לימודיים במסגרות חינוך מיוחד
כנס חינוך מיוחד, שחושף את הסטודנט לחידושים במחקר ובנעשה בשדה, עם ציון ההיבטים הייחודיים עבור התלמיד והמערכת הדתית.
כנס אקדמי עבור הסטודנטים בחוג חינוך מיוחד, שכולל מושב כרזות (פוסטרים) להצגת מחקרי הפעולה של שנה ג’.
טיפוח הזהות של המורה לחינוך מיוחד הדתי
היהדות מחנכת לכבוד הדדי, לקבלת השונה ולהכלת אנשים עם מוגבלויות בתוך הקהילה. ערכים אלו מנחים את המורה לחינוך מיוחד בעבודתו עם תלמידים עם מוגבלויות, הבאים מרקע תרבותי ודתי מגוון. כמורה דתי, על המורה לחינוך מיוחד להקרין את הערכים האלה בעבודתו.
בתקופת הכשרתו במכללה דתית, הוא מגבש את זהותו כמורה דתי, המכבד כל תלמיד באשר הוא ויוצר אקלים כיתה בה כל תלמיד זוכה להערכה, לכבוד ולחינוך להגשמה עצמית ולאיכות חיים. בהכשרה המעשית, הסטודנטים מכירים מקרוב את מסגרות החינוך המיוחד הדתיים ומתמודדים עם האתגרים הייחודיים בהתאמת מודלים להוראה ותכניות לימודים כדי להכין את התלמידים לחיים של בוגרים בקהילותיהם.
פעילויות מיוחדות במסלול
אירועי מסלול פעמיים בשנה:
- לקראת חנוכה: סדנה יישומית בנושא המשחק ככלי לטיפוח תפקודי לומד.
- סוף שנה: תצוגת תוצרים מעבודה מעשית, מרכז להוראה מתקנת, מחקרי פעולה של שנה ג’.
פעילויות נוספות
- ימי עיון וסיורים מסלוליים
- ימי עיון בנושא זכרון-השואה והוראתה
- התנסות בסימולציות בהוראה במרכז הסימולציות במכללה.
- מפגשים עם השדה – פיקוח חנ”מ, מדריכות בחנ”מ, מתי”אות, מסגרות, הורים.
מטרות החוג
- מטרת החוג לחינוך בלתי פורמלי במכללת שאנן להכשיר את מנהיגי המחר שאינם מסתפקים בהוראה פרונטלית בתוך כותלי בית הספר ומאמינים כי הרחבת המושג “חינוך” יכולה לשמש מנוף לקידום תהליכים חברתיים וקהילתיים ולשינוי של ממש בעולם.
- מטרה נוספת היא להצמיח מנהיגים בעלי חזון חברתי שרואים אתגר בחינוך הדור הצעיר בעידן דינמי ומשתנה, וכן בהובלת תהליכים חינוכיים חברתיים-קהילתיים באמצעות שימוש במתודות יצירתיות וחדשניות, ומאמינים שישנו לטובה את המציאות החברתית-חינוכית בבתי הספר ובקהילה.
מבנה תוכנית הלימודים
החוג מציע שתי תוכניות התמחות לבחירה:
- חינוך חברתי-קהילתי – ההתמחות נועדה להכשרת מנהיגות לניהול תוכניות חינוכיות-חברתיות בבתי הספר ובקהילה. בוגרי ההתמחות ישתלבו בבתי הספר, בניהול מחלקות הנוער ברשויות המקומיות, במרכזים קהילתיים, בעמותות, בתנועות נוער וארגוני נוער, במתנ”סים, בהובלת תוכניות לפיתוח מנהיגות נוער ובניהול מתנדבים ברשויות המקומיות.
- נוער במצבי סיכון – ההתמחות נועדה להכשרת מנהיגות חינוכית-קלינית. בוגרי ההתמחות ישתלבו בניהול יחידות קידום נוער ברשויות המקומיות, עובדים חינוכיים קליניים בכפרי נוער ובהוסטלים.
התוכנית כוללת
- מפגשים עם בעלי תפקידים ומנהיגים פורצי דרך בחברה ובקהילה.
- היכרות עם ארגונים בחברה ומערכות בחינוך הבלתי פורמלי.
- התנסות בקידום וניהול פרויקטים בשטח.
- סיורים, סדנאות ופעילויות ייחודיות בשדה החינוכי.
- שילוב בין רכישת ידע אקדמי, בין מיומנויות מעשיות מגוונות ובין ההכשרה הקלינית.
- לימוד טכניקות, כלים תקשורתיים ופרקטיקות מעשיות של אימון אישי (קואצ’ינג).
ייחודיותו של החוג
מסלול ייחודי שבו אפשר לשלב לימודים במסלול החינוך הבלתי פורמלי עם לימודי תעודת הוראה בתנ”ך לבית הספר העל-יסודי ולקבל ארבע תעודות במחיר של תואר אחד:בוגר בהוראה בחינוך על-יסודי (B.Ed) + תעודת הוראה + תעודת עובד חינוך + תעודת בוגר קורס אימון (קואצ’ינג)
אנו מציעים:
- תוכנית לימודים חדשנית וייחודית הנועדה להכשיר אתכם ליזום ולנהל תוכניות ופרויקטים חינוכיים ולהוביל את בניית המחר בבתי ספר ובקהילה.
- למידה בסביבה תומכת בשיטות ומתודות הוראה חדשניות ולימודים היברידיים משולבים מהמכללה ומהבית.
- חוויית לימודים מרתקת ויצירתית ובה הכשרה קלינית, משמעותית ואיכותית שבה תעברו תהליך משמעותי שיכין אתכם לחיים המקצועיים הצפויים לכם.
- ייעוץ מקצועי לצד ליווי ויחס אישי מהיום הראשון ועד לסיום התואר.
מקצועות חברתיים הם מקצועות העתיד והתואר הזה יוציא את בוגריו לעולם תעסוקה בטוח ויציב.
החוג מכשיר מורים ומורות להוראת ההיסטוריה על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך בבתי הספר העל יסודיים. הלימודים כוללים עיון ודיון בסוגיות מרכזיות בהיסטוריה כללית ובתולדות עם ישראל, מתקופת הבית השני ועד העשורים הראשונים של מדינת ישראל. מרצי החוג בעלי השכלה תורנית רחבה ומצוינות מחקרית אקדמית, תוך גישה של טיפוח הסטודנטים וקידומם האישי והמקצועי.
מטרות החוג
להכשיר מורים לחטיבה העליונה ( כיתות ז –י”ב) בחינוך הממלכתי-דתי, שהשקפת עולמם החינוכית מבוססת על מסד של ידע וכשורים אקדמיים במדעי החינוך והיהדות. יכולתו האקדמית של הסטודנט בתחום מקצועות ההוראה תתבסס על שליטה בגופי ידע ועל מיומנויות חקר עצמאיות.
ה’אני מאמין’ של החוג מקושר לתפיסת עולם ערכית המכוונת לבוגר בעל אוריינטציית צמיחה, מודעות עצמית-רפלקטיבית, תפיסות עולם פתוחות גמישות, סקרנות וכבוד לזולת.
כמכשירי מורים במכללה אקדמית דתית, אנו מאמינים כי היהדות מחנכת למוסר חברתי ערכי, לכבוד הדדי בגדר “דרך ארץ קדמה לתורה”. ערכים אלו מנחים את המורה לחינוך העל-יסודי, הבא מרקע תרבותי-דתי, ועליו להקרין את הערכים האלה בעבודתו.
מבנה תוכנית הלימודים
הלימודים בחוג מתייחסים לשלוש חטיבות-זמן, בדגש שונה:
העת החדשה: דגש ראשון (דגש עיקרי); העת העתיקה: ( תקופת המשנה והתלמוד) דגש שני; ימי-הביניים: מבואות – דגש משני.
תוכנית הלימודים משלבת בין קורסים בהיסטוריה כללית לבין קורסים בהיסטוריה של עם ישראל. אצלנו מכירים את התקופות השונות במבט רחב וכולל אבל בהתייחסות לסוגיות ממוקדות. נכנסים לסדנת ההיסטוריון, חווים משפט היסטורי, מטיילים באתרים היסטוריים ובמוזיאונים ורוכשים את הכלים הפדגוגיים של המאה העשרים ואחת עבור מורים להיסטוריה.
פעילויות נוספות
- ימי עיון וסיורים מסלוליים
- ימי עיון בנושא זכרון-השואה והוראתה
- התנסות בסימולציות בהוראה במרכז הסימולציות במכללה.
למידה במרחב חוץ-כיתתי
הוראה חוץ כיתתית: מוזיאונים כמרחב למידה
הקורס כולל חמישה ימי סיור, בכל יום סיור אנו נבקר במוזיאון אחד שתכניו מתכתבים עם תכנים הנמצאים בתכניות הלימודים בהיסטוריה
במהלך הקורס נבקש לחקור כיצד יציאה אל מחוץ לכותלי בית הספר יכולה להעשיר את ההוראה בכיתה, מה החשיבות של חיבור בין הכיתה לבין הביקורים מחוץ לה, ננתח את יסודות הנרטיב ההיסטורי ואת אפשרויות ריבוי הנרטיבים, נעסוק ביתרונות והחסרונות של ביקור חוויתי במוזיאון וכיצד המוזיאונים מתווכים לנו, כחברה, את זיכרון העבר.
הוראה חוץ כיתתית: הסיור ההיסטורי-הלימודי
מטרת הסיור ההיסטורי-לימודי היא מפגש עם האתרים שבהם נעשתה ההיסטוריה. מטרת הקורס היא להכשיר את פרחי ההוראה להעביר סיורים היסטוריים דומים לתלמידיהם. בקורס יהיו ארבעה ימי סיור באתרים היסטוריים וארכיאולוגיים ברחבי הארץ:
נחל מערות וקיסריה | נחל מערות – היכרות עם ההיסטוריה והפרה-היסטוריה ומה שביניהן | קיסריה – היכרות עם סוגיות ארכיאולוגיות בסיסיות וימי מלכותו של הורדוס | הגליל בין המרד הגדול לרבי יהודה הנשיא | יודפת – המרד הגדול ויוסף בן מתתיהו | ציפורי – רבי יהודה הנשיא ועריכת המשנה | בית שערים – יחסי הגלות והתפוצה | הגליל בין גולה לגאולה | בית הכנסת של חמת טבריה | דגניה / בית העלמין של כנרת – הקיבוץ והקבוצה בימי עליה שניה | ארם נהריים – חלוציות ותעשיה בעליה השלישית | ירושלים עיר דוד – ירושלים המקראית | חפירות הכותל – ירושלים של ימי בית שני | משכנות שאננים והיציאה מהחומות
לימודי תנ”ך מהווים תשתית מרכזית בהקניית ידע וערכים יהודיים.
בהתאם לחזון המכללה, כמכשירה מורים ומורות ללמד במערכת החינוך הדתית, לימודי התנ”ך במכללה הינם חובה (בהיקף שונה) בכל מסלולי הלימוד.
מטרות החוג
תכלית הלימודים בחוג למקרא היא להכשיר מורות ומורים להוראת תנ”ך, מתוך הנחת יסוד שהתנ”ך הוא דבר ה’ ונביאיו, שהתנ”ך הוא יסוד קיומנו, ומוטמעים בו ערכי הנצח שהנחיל ה’ לעם ישראל ולעולם כולו.
הלמידה בחוג היא ברמה אקדמית גבוהה, לימוד של פשוטו של מקרא יחד עם פרשני המקרא הראשונים והאחרונים, קריאת מאמרים ברמה אקדמית, ושילוב כלי לימוד ספרותיים התואמים את השקפת עולמנו הדתית. הלימוד מעניק לסטודנטים ולסטודנטיות כלים ללימוד מעמיק של התנ”ך ובו בזמן כלים לעיבוד פרקי התנ”ך להוראה ולחינוך.
אנו שואפים להכשיר מורים אשר אוהבים את התנ”ך ומעוניינים להנחיל אהבה זו לדור הבא תוך המחשת סיפורים במגוון דרכים יצירתיות ויישום הוראה חדשנית וטכנולוגית המותאמת לתלמידים בגילאים שונים.
מבנה תוכנית הלימודים
היקף הלימודים: 26 ש”ש בהתמחות מלאה.
תכנית הלימודים כוללת קורסים בחמישה תחומים:
- מבואות.
- ספרי מקרא – ייצוג לתורה, נביאים וכתובים.
- עיונים בפרשנות יהודית מסורתית ובפרשנות חז”ל.
- מונוגרפיות – לימוד על פי נושאים ולא על פי ספרים.
- כתיבה מחקרית במסגרת סמינריון.
- ניתן ללמוד במסלולי יסודי או על-יסודי התמחות מלאה בתנ”ך (26 ש”ש) בשילוב של התמחות נוספת.
- במסלול החינוך המיוחד יש אפשרות ללמוד התמחות מלאה בתנ”ך (26 ש”ש), או חטיבה של 10 ש”ש.
התנסות בהוראה
ההתנסות בהוראת התנ”ך נעשית על פי החלוקה למסלולים (עי”ס, יסודי וחנ”מ), בהנחיית מדריכים פדגוגיים לתחום הדעת, ובהתאם למבנה ההתנסות שבכל מסלול.
תוכנית הלימודים
מתווה תנ”ך יסודי וחינוך מיוחד | מתווה תנ”ך על-יסודי
פעילויות מיוחדות
במסגרת הלימודים ניתן לבחור קורס מטיילים עם התנ”ך שמבוסס על סדרת סיורים מקראיים. כל זאת מתוך תפיסה שהבנה מלאה של התנ”ך בארץ ישראל יכולה להתרחש רק ע”י סיור בארץ והכרת מאפייניה הגיאוגרפיים.
שני קורסים בין תחומיים בתנ”ך, “מעגלי אחווה” ו”צדק צדק תרדוף”, משלבים לימודי תנ”ך בתחומי דעת נוספים המעשירים את הלימוד, מעמיקים אותו ויוצרים חוויה וחיבור רגשי של הלומד אל התנ”ך תוך מענה לאינטליגנציות שונות. מטרת הקורסים להאהיב את התנ”ך ולימודו על הלומד בן ימינו ולהקנות כלים למורה לעתיד ללמד בדרך דומה.
ייחודי לאקדמית שאנן
- קורסים חדשניים וכלים דיגיטליים בהוראה
- ערכי אמונה חברה ומוסר מקרא
- מנהיגות והתנסות בסדנאות סימולציות הנותנות כלים לפרח ההוראה בשטח בית הספר.
מטרות התוכנית
- תחושת השליחות שבדמות המחנך בהובלה והדרכה של הדור הבא.
- הכשרת המורנטור – הקניית כלים לעיצוב דמותו ודרכו של המורה. בליווי התלמיד מעבר לחומר העיוני הנלמד.
- פיתוח ולימוד יצירתי ומגוון של גישות שונות בחינוך ובהוראה.
- הכשרה מעשית – התנסות בעבודה בשטח לצורך רכישת כלים וניסיון.
מבנה הלימודים
- קורסים סמסטריאליים (סמסטר א, סמסטר ב) וקורסים שנתיים
- קורסים מרוכזים בחופשות סמסטר
- סמסטר קיץ (קורסים מרוכזים)
- קורסים מקוונים
- קורסים בלמידה מרחוק
- הכשרה מעשית (בשנים ב-ג) במהלך שנת הלימודים
התנסות בהוראה
- קורסי הכנה להכשרה קלינית (הכשרה מעשית) מתקיימים בשנת הלימודים הראשונה.
- ההכשרה הקלינית (הכשרה מעשית) בבתי הספר, בשתי התמחויות הלימודים, מתקיימת בשנה השנייה והשלישית ללימודים (6 שעות שבועיות בכל שנה), ובמקביל לכך מתקיימים במכללה קורסי ליווי להכשרה קלינית (הכשרה מעשית) במהלך שנת הלימודים השנייה והשלישית.
מסגרת הלימודים לבני ישיבות
פרטים ליצירת קשר
מסלולי הלימודים
לימודים לתעודת הוראה ותואר ראשון במסלולים על יסודי (כיתות ז-י), אנגלית רב גילי חד-חוגי וחינוך מיוחד.
התמחויות הלימודים דו-חוגי: תושב”ע, תנ”ך, היסטוריה, חינוך מיוחד, חינוך בלתי פורמלי (יש לבחור שתי התמחויות).
התמחויות הלימודים חד-חוגי: מתמטיקה ואנגלית.
כל הדלתות פתוחות בפניכם (תחומי הלימוד במכללה)
מה כדאי לי ללמוד?
תואר ראשון
הכשרה להוראה ותעודת הוראה .B.Ed
תואר שני
.M.Ed בחינוך והוראה
המרכז ללימודים מתקדמים
פיתוח מקצועי והסבה אקדמאים להוראה
חוגים
- חינוך מיוחד
- מקרא
- תורה שבעל פה
- חינוך מתמטי
- היסטוריה
- אנגלית
מסלולים
- הכשרה מורות לגיל הרך
- הכשרת מורים לבית הספר היסודי (כיתות א'-ו')
- הכשרת מורים לבית הספר העל-יסודי (ז'-י')
- הכשרת מורים לחינוך מיוחד
מסלולים
- המרכז ללימודים מתקדמים, פיתוח מקצועי והסבה אקדמאים להוראה
- השלמת תואר בוגר בהוראה (.B.Ed)
- הרחבת הסמכה לבעלי תואר אקדמי ותעודת הוראה
- הרחבת הסמכה לגננות/מורים בעלי תואר מוסמך בכיר
- תעודת הוראה לאקדמאים דתיים
- פיתוח מקצועי
- לימודי תעודה
- אבני ראשה - תוכנית להכשרת מנהלים
תוכניות מיוחדות
מדרשות / בית מדרש נשים
"נחיתה רכה" – (סטאז')
היחידה להתמחות וכניסה להוראה
- רג"ב (ראש גדול בהוראה) - מסלול מצוינות
- הכשרת יוצאי אתיופיה
- מסלול להכשרת חרדים
- מסלול להכשרת גברים
- מסלול בנות צאנז - בית חנה
- מסלול בנות חב"ד - בית רבקה
- "תואר בטוהר" - מסלול השלמת .B.Ed לבוגרות
- סמינר או מכללה חרדית
- אמיצי רוח - מסלול מואץ לתואר ראשון ושני למצטינות
- כפני רוח – לימוד אקדמי בשילוב אולפנא ושירות לאומי
- מדרשת שאנן - לימודי תואר בשילוב בית מדרש בין-תחומי
- בית מדרש נשים אלי-ה - נשים לומדות ויוצרות
- בית מדרש אשכולות - שילוב ייחודי תלמוד, הלכה ומחשבה
- עורי צפון – לימודי מדרשה בשילוב לימודים אקדמיים
- התמחות בהוראה (סטאז')
- סדנאות התמחות (סטאז') ל"סדירות"
- סדנאות ההתמחות (סטאז') "לבנים תורניים"
- קורסים לגננות ולמורים "חדשים"
- קורסי "חונכים ומלווים"
צרו איתנו קשר
- טלפון: 04-8780000
- פקס: 04-8714445
- כתובת: רח' הים התיכון 7, קריית שמואל, חיפה
- ימים א'-ה': 19:00-08:30 | יום ו': 13:00-09:00