כתב העת "מחקר ועיון בחינוך מתמטי"

כתב העת “מחקר ועיון בחינוך המתמטי” הוא כתב עת המיועד לכל העוסקים בהכשרה ובהתפתחות מקצועית של מורים למתמטיקה, מורים למתמטיקה וסטודנטים הלומדים לתארים מתקדמים. מטרת כתב העת לעודד כתיבה אקדמית בעברית, לתרום לשיח שבין האקדמיה לשדה, ולהנגיש לחברי הקהילה מחקרים העוסקים בסוגיות שונות בתחום החינוך המתמטי בארץ.
במערכת כתב העת חברים אנשי חינוך מתמטי ממוסדות רבים להכשרת מורים למתמטיקה ברחבי הארץ, העוסקים במחקר בתחום זה. כתב העת שפיט, והוא יוצא ביוזמת המכללה האקדמית הדתית לחינוך – שאנן ובחסותה.
בחלקו האקדמי מפורסמים מאמרים של חוקרות וחוקרים, העוסקים בתחומים מגוונים, כגון הערכה ומדידה, שילוב הטכנולוגיה בחינוך מתמטי, מודלים וגישות מגוונות להוראה, ידע מורים, סוגיות בהכשרת מורים ועוד. כל המאמרים המתפרסמים בכתב העת עוברים שיפוט עיוור כפול, כפי שמקובל בכתבי עת אקדמיים.
נוסף על המאמרים המתפרסמים בכתב העת, ישנם מספר מדורים קבועים שגם הם חלק מכתב העת: חדשות מתמטיות, חוויות מכנס, ריאיון עם דמות מרכזית בתחום החינוך המתמטי, המלצה על ספר ועוד.
אנו מזמינים את כל העוסקים בהכשרת מורים, בהתפתחות מקצועית של מורים, ובמחקר בחינוך מתמטי לשלוח מאמרים מחקריים בתחום החינוך המתמטי, מאמרים העוסקים בדרכי הוראה ומאמרים הדנים בתובנות שעולות מהכשרת מורים למתמטיקה ומהתפתחות מקצועית של מורים בחינוך היסודי והעל-יסודי בכל הרמות האקדמיות.
נשמח לקבל מאמרים חדשים, מאמרים שטרם פורסמו בעברית, מאמרים המבוססים על הרחבה של פעילות שהוצגה בכינוס מדעי, ועוד. חוקרים בעלי תואר שני ושלישי שכתבו לאחרונה תזה בתחום החינוך המתמטי מוזמנים להציג את העבודה במתכונת של מאמר קצר.

לצפייה בהרצאות שניתנו באירוע ההשקה של כתב העת בשנת 2014 – לחצו כאן

לשליחת מאמר 

כתב שפיטות

קול קורא והנחיות להגשת מאמרים

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

קול קורא

דבר העורך – יניב ביטון

על נוירופדגוגיה והשלכותיה להוראה ולמידה: ריאיון עם פרופסור יצחק פרידמן – קרני שיר ומירלה וידר

הספר “נוירופדגוגיה: כשמוח וחינוך נפגשים” מאת אורית אלגאוי-הרשלר – הדס כהן רוזנברג

מדור חדשות מתמטיות – נצה מובשוביץ-הדר

מוח ומתמטיקה: תובנות לאנשי חינוך לגיל הרך – אורית אלגאוי-הרשלר ופירחה חמו

השפעת פעילות מתמטית של האישה ההרה על מוח העובר – דינה חסידוב, עוזי אשר, משה בן-עמי, יורי פרליץ, לאונרדו קסלמן, רובא סברי אבן עבד וסמי חדד

פעילות מוחית הקשורה להסקה לוגית בגאומטרייה בתלמידים בעלי רמות שונות של יכולת – אילנה וויסמן, מרק לייקין ורוזה לייקין

תרגול שליפה, תרגול מרווח ותרגול משולב בהוראת מתמטיקה – דורית נריה

רווחה מקצועית של מורים מומחים למתמטיקה ולמדעים בתוכנית פיתוח מקצועי יעילות – מירלה וידר וענת אבן-זהב

שופכים אור על אוריינות מתמטית: מה משתנה במעבר מהוראת מתמטיקה לפיתוח מקצועי – אנה ספרד

להרחיב את השביל ולהרחיק את הגבול: ניסיונות ליישום רעיונות תאורטיים מפסיכולוגיה חינוכית וקוגנטיבית בהוראת מתמטיקה (.M.Ed) בהכשרה להוראה ובתוכניות לתואר שני – תקוה עובדיה

Mooc: מתמטיקה – המלכה והמשרתת של ההוויה האנושית – בועז זילברמן

תקצירים באנגלית

גיליון מלא

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

קול קורא

דבר העורך – יניב ביטון

מדור חדשות מתמטיות – נצה מובשוביץ-הדר

יחסי הגומלין בין דוגמאות מתמטיות, הגדרות והוכחות: ריאיון עם פרופסור אורית זסלבסקי – קרני שיר

רשמים וזיכרונות מכנס ירושלים התשיעי המקוון תשפ”א 2021– בועז זילברמן ותקוה עובדיה

נושאים מתמטיים בספרות התלמודית והרבנית: הצעות שילוב בחינוך מתמטי – אילה רביב, מוניק חדד ונח דנא-פיקארד

המלצה על ספרם של אלכס פרידלנדר ואברהם הרכבי– יניב ביטון

החיים הכפולים של ביטויים אלגבריים: כיצד תלמידים מגשרים על הפער האונטולוגי שבין שיח על תהליכים לשיח על עצמים – שי כספי

מודל פיתוח מקצועי משולב להכשרת רכזי מתמטיקה כמובילי פיתוח מקצועי בצוותי ההוראה בקהילה מקצועית לומדת בבית ספר – זהבית כהן ואורית כהן-ניסן

מודל טיפוח הכוונה עצמית להעלאת הישגים בפתרון בעיות מילוליות במתמטיקה– ענבל קולושי-מינסקר

תופעות מתמטיות בטבע ושילובן בהוראת המקצוע בתיכון מנקודת מבטם של מורים למתמטיקה – שירלי מידז’נסקי ודוד מלמד

תובנה מספרית עושה את ההבדל: חישוב מתוך תובנה מספרית אצל תלמידים מתקשים ולא מתקשים – מרים בן-יהודה וורדה שרוני

האם a=60? שילוב אירוע הוראה בהכשרת מורים – רותי ברקאי

“מוזימטיקה” ו”מוזיקה אקדמית” – שתי תוכניות התערבות מוזיקליות ללימוד שברים בקרב ילדי כיתות ד’– ליבי עזריהו, סוזן קורי, רבקה אלקושי ואסתר עדי-יפה

רוטינות מורה כאבני בניין של תהליכי הוראה – אביטל אלבוים-כהן, טלי נחליאלי ואנה ספרד

לזכרה של ד”ר ליאורה נוטוב  – עטרה שריקי

גיליון מלא

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

קול קורא

דברי תודה על מימון הוצאת כתב העת “עיון ומחקר בחינוך מתמטי” בידי נשיא מכללת שאנן –  דוד בן-חיים

דבר העורך– יניב ביטון

מדור חדשות מתמטיות – נצה מובשוביץ-הדר

מחקר על תהליכי למידה: מתלמידים בודדים דרך קבוצות קטנות וכלה בכיתה שלמה ריאיון עם פרופ’ טומי דרייפוס – קרני שיר

חוויות מסמינר מתוקשב (וובינר) JRMF – מפגשי חשיבה בצוותא לבני 99-9 – אבי פולג

הספר “ממלבן הזהב לסדרת פיבונאצ’י” מאת עופר ליבה – בת שבע אילני ואנטולי שטרקמן

מסע בעקבות בעיית סנגקו –  משה סטופל, אבי סיגלר ועידן טל

הכוונה לשיפוט עצמי מטה-קוגניטיבי במהלך פתרון בעיות תובנה מספרית בקרב תלמידים צעירים בכיתה ד’ – סטלה גידלביץ’

כפל וחילוק מספרים טבעיים ואפס בכיתות של תלמידים לקויי למידה: ידע מורים וחוללות עצמית שלהם – רחל פילו ואיריס שרייבר

שינויים בידע של סטודנטיות להוראת המתמטיקה במהלך יצירת קורס מוּק בנושא יחס ופרופורציה – ענת קלמר ועינב קיסר

על ארבע מורות וחקר בהוראת המתמטיקה – גלית שבתאי

הקשר בין תפקודים ניהוליים להישגים במתמטיקה בקרב תלמידי כיתה י”ב – יחיאל תנעמי ואריאלה עילם

“כפל מקטין, אבל חילוק מקטין יותר…” – הבנות חלקיות ותפיסות שגויות של כפל וחילוק בשבר פשוט – פירחה חמו, בת שבע אילני ומאיר בוזגלו

מה הקשר בין עיסוק באומנות להבנה של אפס ואינסוף? המקרה של מתכשרים להוראת מתמטיקה – ליאורה נוטוב

לזכרה של רומה פלק – עידית ירושלמי

גיליון מלא

מהדורת דפדוף

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

דבר העורך– יניב ביטון

מדור חדשות מתמטיות – נצה מובשוביץ-הדר

פיתוח תחושת המסוגלות בלימודי החשבון בבית הספר היסודי התאמת הלימוד ליכולת ולקצב של כל תלמיד אישית לוחצת עם פרופסור פרלה נשר – קרני שיר ויניב ביטון

חוויות מכנס: Bridges – Stockholm 2018: Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, Culture – ליאורה נוטוב

המלצה על ספרן של אילנה לבנברג ודורית פטקין “גיאומטריה פנים רבות לה: מן המחקר אל מעשה בהוראת הגיאומטריה” – שלמה וינר

תכונות גאומטריות מפתיעות – החקר, ההוכחה והכללה שלהן – משה סטופל, אבי סיגלר ועידן טל

היבטים גאומטריים באתרים יהודיים: חקירה באמצעות סביבה גאומטרית אינטראקטיבית – שרה הרשקוביץ ונח דנא-פיקארד

“כאשר מבינים, ניתן לפתור באמצעות ‘תרגיל פשוט’…” תלמידי כיתות ה’-ו’ מסבירים פעולת חילוק שברים באמצעות ייצוגים באקסל – ענת קלמר חנה לב-זמיר

תלמידי תיכון צופים בסרטונים לימודיים בדרכים מגוונות בעת הכנת שיעורי בית במתמטיקה – מהא מנסור ואליק פלטניק

ייצוגי כמות וגמישותם: הכוח המניע תהליכי חישוב והבנה מתמטית – רחל שי ואמאל-רסלאן

השפעה של הוראה המשלבת בין ידע, מיומנויות ומבנים-אלגבריים על יכולת פתרון משוואות – רוית פלדמן ורונית בסן צינצינטוס

יצירת דוגמאות נגדיות ואי-דוגמאות בהוראת מתמטיקה והשימוש בהן אצל פרחי ההוראה – אסמעיל אלמחדי

מודל העמקת”י: הכוונה עצמית מטה-קוגניטיבית מותאמת דינמית בפתרון בעיות מילוליות במתמטיקה לתלמידים עם צרכים מיוחדים – מירב צהר-רוזן וניצה מרק-זגדון

“דברים שרואים משם לא רואים מכאן” שימוש בטכנולוגית AR כמקדמת תפיסה מרחבית של ההגדרה הקריטית של המושג מנסרה – יניב ביטון, תקוה עובדיה, אסנת פילוס וקארין אלוש

Mooc : לאתגר את החשיבה עם סרגל ומחוגה – מיכל פרנקל ויניב ביטון

טיפוח הכוונה עצמית בלמידה להעלאת ההישגים בפתרון בעיות מילוליות במתמטיקה בקרב תלמידי כיתות ג’ – ענבל קולושי-מינסקר

גיליון מלא

מהדורת דפדוף

תוכן העניינים

רשימת הכותבים

דבר העורך

מדור חדשות מתמטיות – נצה מובשוביץ-הדר

מחשבות על אינטואיציה ופורמליזם במתמטיקה או בלשון החוקרים בפסיכולוגיה קוגניטיבית: חשיבה אינטואיטיבית לעומת חשיבה אנליטית – קרני שיר

הוראה מפורשת של אסטרטגיות הכוונה עצמית בלמידה וסביבת למידה מעצימה כממדים משמעותיים בידע הפדגוגי של מורי מתמטיקה – גלית שבתאי

פדגוגיה להוראה ולמידה בעזרת מרלו (MERLO): הניסיון המצטבר בהערכה והוראה של חשיבה מושגית – פרדינדנו ארזרלו, אורנלה רובוטי, אורי שפריר, מאשה אטקינד ורון קנת

כיצד תופסים מורים למתמטיקה בתיכון המעידים על עצמם כי הם מתקשים לראות במרחב, את הוראתם בנושא הגאומטרִיה במרחב – מירלה וידר

עקרונות התערבות בהוראת מתמטיקה בקרב תלמידות תיכון חלשות – תקוה עובדיה

הוראת מתמטיקה לתלמידים עם צרכים מיוחדים: מודל לתוכנית התערבות למורים – יחיאל תנעמי

“אפסילון”: סדרת סרטונים עכשווית וקלילה שחושפת את התלמידים לעולם המרתק של המתמטיקה והפיזיקה

פינה מתמטית – מקומות גאומטריים: מציאת מיקום הצירים נקודות הקודקוד והמוקדים של פרבולה, אליפסה והיפרבולה בעזרת סרגל ומחוגה – שולה וייסמן ועידן טל

המלצה על ספר: “האם זו בעיה? בעיות מילוליות במספרים טבעיים בבית-הספר היסודי” – קרני שיר

מדור חוויות מכנס: PME-41 2017 – רותי סגל ותקוה עובדיה

גיליון מלא

מהדורת דפדוף

תוכן העניינים

דבר העורכת

מדור חדשות מתמטיות – נצה מובשוביץ-הדר

משוואות המכילות פרמטרים – תפיסות ושגיאות אופייניות של תלמידי תיכון ופרחי הוראה – בת-שבע אילני ודינה חסידוב

יצירתיות מתמטית של תלמידים מבעד לעיני פרחי הוראה – חנה לב-ספיר וענת לבב-ויינברג

פיתוח מיומנויות הוכחה בגאומטריה במהלך פעילות של פרחי הוראה כמעריכים וכמוערכים – אילנה לביא ועטרה שריקי

מדור ממורשתם של מייסדי המחקר בחינוך מתמטי בישראל: 

דברים לזכרו של פרופ’ גדי מורן  (2016-1938) – דוד בן חיים

עבודת תזה לתואר שני במתמטיקה באוניברסיטת חיפה בהנחיית פרופ’ גדי מורן – עבדאללה עאסלה

דברים לזכרו של פרופ’ גדי מורן ז״ל  (2016-1938) – שפיק חליפה

לזכרו של פרופ’ גדי מורן – גזאלין פאוזייה

לזכרו של פרופ’ גדי מורן ז”ל – כאמל שרף

מדור המלצה על ספר:

בניות גאומטריות: בעיות קלאסיות, אתגריות וממוחשבות – אילנה לבנברג

מדור הוכחות מעניינות – דוד בן חיים

לקט תכונות גאומטריות מעניינות בליווי הוכחות המאפשרות ביצוע חקר תוך הצגת שימור – רות סגל,אבי סיגלר, משה סטופל

פתרון גאומטרי למשוואה ממעלה שלישית: 𝒙𝟑+𝒃𝒙=𝒄 על פי עומר אל ח’יאם – אסמאא עבד אל חלים, מוחמד אבו חאמד

התפתחות בעיית חקר המשלבת בין בניות הנדסיות ובין התכונות המיוחדות של הצורות
המתקבלות – ויקטור אוקסמן, משה סטופל

מדור חוויות כנס 2017 – קרני שיר

גיליון מלא

מהדורת דפדוף

תוכן העניינים

דבר העורכת

מדור חדשות מתמטיות:
איך עורמים אבטיחים בסככה ביעילות? מעל 400 שנה של לבטים הסתיימו בהישג מתמטי מדהים בקיץ 2014 – נצה מובשוביץ-הדר

אפשר גם אחרת – הערכה חלופית בקורס “גאומטריה והוראתה” – בת-שבע אילני ונורית שמואלי

הכוונה עצמית בהוראת המתמטיקה לתלמידים עם לקויות למידה – סאאיד בשארה

בעיית חקר כמנוף לפיתוח יצירתיות – חנה לב-זמיר

מחקר זוטא לאפיון וסיווג שיטות פתרון של בעיה גאומטרית על-ידי פרחי הוראה – קרני שיר, אילנה לביא

דיון כיתתי/עצמי בשגיאות כמנוף לשיפור הישגיהם וצמצום שגיאותיהם של תלמידים – המקרה של פונקציות טריגונומטריות – אמאל שריף-רסלאן, רג’א אבו שאהין

מדור ממורשתם של מייסדי המחקר בחינוך מתמטי בישראל
דברים לזכרו של פרופ’ שמואל אביטל (2001-1915) – דוד בן-חיים

רעיונות אחדים על איך ליצור בעיות מתמטיות – שמואל אביטל ושלמה ליביסקינד תרגום: דוד בן-חיים

מדור המלצה על ספר
הוראת יצירתיות בפתרון בעיות – סתירה מיניה וביה? – שלמה וינר

“ללמוד וללמד אנליזה: ספר מתמטי-דידקטי למורה” – עטרה שריקי

מדור הוכחות מעניינות
הצגת המדור – דוד בן-חיים

הוכחות מעניינות המציגות את יופייה של המתמטיקה – אבי סיגלר, משה סטופל

גיליון מלא

מהדורת דפדוף

window.onload = function () { jQuery('#elementor-tab-content-2051').hide(); jQuery('#elementor-tab-title-2051 ').focus(); }
• למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון • • למה ללמוד אצלנו? כי שאנן – מכללה דתית לחינוך ולהוראה, ברמה אקדמית גבוהה היחידה בצפון •

כל הדלתות פתוחות בפניכם (תחומי הלימוד במכללה)

מה כדאי לי ללמוד?

תואר ראשון

הכשרה להוראה ותעודת הוראה .B.Ed

תואר שני

.M.Ed בחינוך והוראה

המרכז ללימודים מתקדמים

פיתוח מקצועי והסבה אקדמאים להוראה

חוגים

מסלולים

מסלולים

תוכניות מיוחדות

מדרשות / בית מדרש נשים

"נחיתה רכה" – (סטאז')
היחידה להתמחות וכניסה להוראה

צרו איתנו קשר

הסתרת תמונות

ההרשמה לשנה"ל תשפ"ד בעיצומה!

מלא/י את הפרטים וניצור איתך קשר בהקדם: